Mitt tips är att gå all-in direkt och anmäla sig till ett lopp

Vi har träffat trailöparen Erik Gundewall från Göteborg som tröttnat på asfalt och grus och istället letat sig ut till stigarna.

Mitt tips är att gå all-in direkt och anmäla sig till ett lopp.

Erik Gundewall

– Hur upptäckte du traillöpning? 

Hade tröttnat på asfalt och grus, så jag började avvika mer och mer från vägarna. Då upptäckte jag att det var mycket roligare och hittade ett nytt driv. Dessutom kändes det bättre i kroppen att springa på mer varierat underlag. Det blir något man ser fram emot istället för något man tvingar sig till. Allt – löpning, cykling, skidåkning – blir ju mer kul om man ger sig ut i terrängen, och man får en naturupplevelse på köpet.

– Har du sprungit något traillopp tidigare? Vilket/vilka och hur gick det i så fall? 
Tidigare har jag sprungit några lopp i Göteborgsområdet – STT Kåsjön, STT Skatås, Herkules Rambo trail run och Skatås mörkaste. Mörkerloppet var speciellt – skön känsla att befinna sig i en ljusbubbla i mörka skogen. Där gick 13 km på drygt 64 minuter. Lite snabbare än vad jag brukar kunna springa, men jag hörde senare att det kanske var lite under 13 km.

– Det finns för tillfället väldigt många traillopp i Sverige, vad är det som lockar dig till just Skatås Ryggar? 

Skatås och Delsjön är min hemmaskog och det är ett fantastiskt fint skogsområde med ett nästan oändligt antal småstigar och möjligheter. Vi kanske är lite bortskämda i Göteborg med en så varierad och kuperad terräng så nära stan. Skatås Ryggar är en utmaning utöver det vanliga just för att det är så tufft med höjdskillnaden i alla stigningar. Men så blir man belönad med fin utsikt. Det kommer kännas i benen när man ska upp över sista ryggen.

– Du är anmäld till fyra ryggar i Skatås Ryggar, varför just fyra ryggar? 
14 km känns som en bra distans för min del. Jag skulle inte orka hålla ett vettigt tempo över fem ryggar. Men nästa år kanske…

– Hur har din vinterträning sett ut? 
Jag har försökt att hålla igång så gott det går. Det har varit en ovanligt blöt vinter här, men springer man längs med ryggarna i Delsjöskogen så kan man hålla sig hyfsat torr uppe på höjderna. Sprang Winter Run som lite extra motivation.

– Hur förbereder du dig inför Skatås ryggar? Kort och långsiktigt. 
För att hålla igång konditionen, så är det mtb och löpning omväxlande. Ska också vara med på Trailworks under våren, vilket kommer bli trevligt. Väldigt bra att få tips kring teknik och styrkeövningar. Man borde nog ägna sig mer åt det och inte bara åt kondition om man vill utvecklas. I april blir det Aktivitus trail race som uppvärmning. Sedan får vi se om det blir provlöpning inför Skatås Ryggar.

– Vilket är ditt bästa tips till någon som funderar på att börja springa men som inte riktigt tagit steget? 
Mitt tips är att gå all-in direkt och anmäla sig till ett lopp. Så gjorde jag för ett par år sedan och då hade jag inga andra ambitioner än att ta mig runt. Ta det lugnt och se det som ett sätt att förstå vilken typ av bansträckning det kan handla så att det bli lättare att hitta liknande spår i sin närmsta skog. Börja sedan med kortare rundor på 3-4 km och öva på att få upp farten och öka på efter hand.

– Vad är ditt mål med traillöpning 2015?
Att hitta en mer effektiv löpteknik så att jag klarar längre sträckor utan skador. För loppet är målet att springa de fyra ryggarna på fem och en halv minut per km och att gå i mål bland de första 25 procenten.

– Vad klarar du dig inte utan under loppet?
Det enda som är viktigt är ett par bra skor som är lätta och greppiga och som inte håller kvar vatten. Och extra kolhydrater i flytande form är inte dumt när energin börjar ta slut.

– Till sist, vad skulle du vilja hälsa till dem som funderar på att anmäla sig men inte gjort det än? 
Se ovan 🙂

Vi tackar Erik för detta och önskar honom lyckat till den 6:e juni!