Checklista inför Skatås ryggar

Det är knappt 1000 löpare som är anmälda till årets Skatås ryggar. Är du inte anmäld går det bra att göra det på anmälningssidan eller på tävlingsplatsen fram till 45 min innan start.

1. Ladda upp med energi

Se till att äta och dricka lagom mycket dagarna innan loppet. Undvik alkohol dagarna innan då detta kan leda till uttorkning.
Beställ gärna energiprodukter från vår partner Umara i deras webbshop. Ange rabattkod ryggar15 för 15% rabatt på hela sortimentet fram till 2019-06-03. Går att få hemsickade eller hämta varor i Hisings Backa. Ny produkt är brustabletterna U Hydrate i smakerna Lemon och Red Berries.

2. Välj rätt utrustning

Det går att komma runt Skatås ryggar med vanliga löparskor. Vi rekommenderar ändå ett par trailskor för att maximera upplevelsen under loppet. Stigarna är bitvis mycket tekniska, berghällarna kan vara hala, så för att komma i mål med en riktigt bra känsla är ett par bra skor det bästa tipset.

Trailskor med bra grepp på berghällar och stigar. Vi rekommenderar VJ Irock eller Xtrm (det fungerar även med vanliga löparskor). VJ finns på plats på tävlingen om ni vill köpa trailskor innan eller efter tävlingen.

Fredrik Bakkman nedför Getryggen.

Fredrik Bakkman nedför Getryggen. Foto: Mikael Svensson

3. Hitta till tävlingen

Tävlingsplatsen med start och mål är vid IFK Göteborg Orienterings klubbanläggning (Brudaremossen 20). Åk gärna kollektivt. Vi vill gärna uppmuntra deltagare som åker kollektivt genom at erbjuda minibusstransport från spårvagnshållplats Töpelsgatan. till tävlingsplatsen. Går var 10:e minut mellan kl 9.40-12.00.
Om man åker bil finns parkering precis bredvid målet, ca 10-100 m från tävlingsplatsen.

4. Hämta nummerlapp

Hämta nummerlapp mellan klockan 9:00 och 11:45 vid tävlingsplatsen. Uppge namn och startnummer (startlista). Var gärna på plats i god tid för att kunna hämta nummerlapp och ladda upp väl innan start.

5. Starta i rätt startgrupp

Starten är i anslutning till tävlingsplatsen. Vid starten finns skyltar med startgruppsnummer så ni hittar till rätt startgrupp. Din startgrupp står på nummerlappen. Se startlistan.

Bana Starttider
Fyra ryggar (14  km) kl. 11.00 (startgrupp 1) , 11.05 (startgrupp 2)
Ungdomar 1,3 km kl. 11.10
Ungdomar 1,8 km kl. 11.20
Ungdomar en rygg kl. 11.30
Fem ryggar (21 km) kl. 11:45 (startgrupp 1), 11.50 (startgrupp 2)
Två ryggar (7 km) kl. 12.10 (startgrupp 1), 12:15 (startgrupp 2)

6. Att tänka på utmed banan

Läs in dig på bansträckningen innan loppet, notera var din bana ska vika av från andra och var det finns vätskestationer. Följ oranga markeringar som visar vägen runt din bana. Var observant vid några ställen där banan delar på sig eller korsar varandra (det finns skyltar och personer som visar vägen).

  • Släpp förbi löpare som vill springa om (vissa stigar är mycket små).
  • Släng medhavda förpackningar vid vätskestationerna
  • Höj blicken och titta på terrängen och inte bara på framförvarande, detta kan annars leda till att ni missar banmarkeringen och springer fel.

7. Avsluta med soppa och gött häng

Efter målgång bjuder vi alla deltagare på varm soppa och börd. Trevliga alkoholfria drycker samt hembakat fikabröd finns att köpa i serveringen. Vad sägs om en glass eller läskande dryck. Ta med kontanter eller Swish.

Allt du behöver veta finns även i Tävlingsinformationen